Jalat maassa - pää pilvissä!

torstai 27. tammikuuta 2011

Kun haluun oppia!!

Mulla on ollu jo monta vuotta suunnitelmissa et haluaisin ruveta laulamaan, mut sen alottaminen on tuntunu jotenkin tosi vaikeelta ku en oo oikein tienny et mitä mun pitäis tehdä ja mistä lähtisin liikkelle. Yritin aikoinaan lueskella joitain lauluoppaita mut en oikeestaan ymmärtäny niistä mitään ja jotenkin se innostus vaan laski siinä prosessissa ja sit se koko homma oli taas helppo jättää kokonaan.

Mut nyt siihen tulee muutos! Mää rupeen laulamaan! Ja se on päätös joka pitää! Mulla ei oo melkein yhtään aikasempaa kokemusta ku en oo kehannu avata suutani edes itseni kuullen mut nyt se saa loppua ja aioin tehdä jotain mitä todella haluan.

Onneks tuli kysyttyä Ollilta miten sen oma laulu harrastus lähti käyntiin ja mitä vinkkejä se vois antaa alottavalle laulajalle. Sieltä tuli niin kovaa settiä; Ohjeena oli et rupee vaan fiilistelemään niitä sun suosikki biisejäs ihan täysillä ja nauti siitä mitä sä teet. Ei alkuvaiheesa tarvii mitään opuksia et miten se pitäsi tehdä vaan antaa mennä vaan.

Thänks Olli!

Liian monesti aikasemmin oon tappanu kaiken innostuksen heti alkuun ku oon ruvennu opiskelemaan jotain teknikoita ja koittanu tehdä homman heti täydellisesti sen sijaan et oisin antanu mennä vaan ja nauttinu siitä mitä mä teen.

Ei alussa millään tekniikoilla oo väliä. Tärkeintä on se fiilis! Et sulla on hauskaa sitä tehdessä! Se tuo kehityksenkin ihan uudelle tasolle. Ja sit kun oot jo tarpeeks pitkällä niin sit voit katella niitä tekniikoita ihan vaan et saat hiottua sen timantin.

Mieti nyt miten pikku lapset oppi uusia asioita. Just noin! Ne on niin innoissaan siitä mitä ne tekee ja mitä ne haluu et se käy ihan huomaamatta.


Tässä vähän salakuvaa harjoituksista ;D



Kuten videosta varmaan näkyy ei mulla pahemmin mitään laulu ääntä (vielä!!) oo mut sehän ei estä mua nauttimasta ja oon ihan varma et just sillä tavalla tuun kehittymään myös ihan eritavalla.

Onneks Paula lupas vetää mulle jotain äänenavaus harkkoja niin kohta lähtee jo I will always love you.

Whitney!


Ja se kehitys on tavallaan vaan se sivutuote siitä et oon saanu lauleskella ihan fiiliksissä. :)

4 kommenttia:

  1. Go, Ville! Eihän monilla levyttävillä laulajillakaan ole mitään hienoa tekniikkaa tai lauluopettajaa. Ne vaan fiilistelee ja vetää tunteella. Go for it! Sitä paitsi harjoitus tekee metsurin. Ääni vahvistuu ja kehittyy treenamalla, eli samat "lihastreeniohjeet" pätee siihen kuin muuhunkin treenaamiseen. You can do it! =)

    VastaaPoista
  2. Tota biisii meikäkin on rallittanu aika huolella!! Muistuu mieleen monta kesäyötä kun oon kulkenu skeban kanssa, jotain 10v sitte, tota biisiä liekittäen kavereille biistillä tai ties missä

    Täs meikän vastine:
    http://www.viidakkomies.com/2011/01/videovastaus-villelle/
    http://www.viidakkomies.com/2011/01/videovastaus-villelle/

    VastaaPoista
  3. Heeei tossahan jo hyvä meininki, hyvä Ville ! Ite oon aina ollu vähän kaikkee lauluteoriapelleilyy vastaan, koska ainaki mein musaluokilla niistä kaikista jotka kävi laulutunneilla yritettiin muovata samanlaisia klassisia laulajia. Ja aika hyvin siinä onnistuttiinki. Siks must on kans tärkeempää luottaa fiilikseen ja lähtee siitä et fiilistelee biisejä joista tykkää. Toki ääntä voi just hoitaa ja oppia käyttämään oikeen, mut heti ko lähtökohdat on kunnossa ni fiilis ratkaisee !

    VastaaPoista